۱۳۹۳/۰۳/۲۶

معضل روابط احساسی و جنسی در ایران و بین ایرانیان

امروز به عنوان یک بلاگر سیاسی نویس قصد داریم یک پدیده اجتماعی را در ایران و ایرانیان  بررسی کنیم.پدیده ای که شاید هر روزه ایرانیان با آن برخورد داشته باشند. این موضوع پدیده روابطی است که در بین دو جنس مذکر و مونث جامعه در هر سن و گروهی اتفاق می افتاد.


روابط حسی و عاطفی در ایران و بین ایرانیان دارای پیچیدگی های زیادی شده است . بخصوص این پیچدگی بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در 35 سال اخیر بوده است. فشارهای جنسی وارده به جامعه ، ازدواج های تحمیلی ، جا افتادن فرهنگ دروغگویی ، حس انتقام های متقابل از یکدیگر همه و همه باعث به وجود آمدن پدیده ای به اسم معضل روابط شده است.


از این رو است که در جامعه شاهد پدیده ای به اسم قتل ناموسی ، خیانت های عاطفی و حتی پدیده جدیدی به اسم طلاق عاطفی(زوج با هم زندگی ولی هیچگونه رابطه ای ندارند) شده ایم. 


اما سرچشمه بحران اخیر که با سرعتی فزاینده جامعه را در بر میگیرد از کجا آغاز می شود.


پدیده دروغ

 در متون باستانی ما و سفارشات زرتشت بزرگ و داریوش بزرگ و بسیارانی دیگر یکی از ریشه  های اساسی بدبختی ملت ایران دروغ گفتن عنوان شده و بارها تاکید کرده اند که از دروغگویی پرهیز کنید. مثلا زرتشت میگوید : (راه در جهان یکی است و آنهم راه راستی است . )

به باور من دروغ یکی از آسیب زننده ترین پدیده به روابط بین انسان هاست. از دوستان معمولی بگیرید تا زن و شوهر ها و ... دروغگویی خود پدیده ای است که پدیده های دیگر را به دنبال دارد. البته از عطش جامعه و علاقه جامعه ما برای دروغ شنیدن هم نمی توان غافل شد .آنها یک دروغ شیرین را به یک حقیقت تلخ ترجیح میدهند. 


وقتی در بین رابطه ها دروغی آشکار می شود پدیده ای که از بین می رود اعتماد است . اعتماد پدیده ای است که تدریجی بدست می آید ولی امکان دارد یکباره از بین برود .اگر حتی فردی از سر خیر خواهی ، مصلحت ، دوست داشتن زیاد و ... سعی داشته است پدیده ای را مخفی کند ولی با آشکار شدن دروغش  تمامی پل های اعتمادی خراب خواهد شد. دلیل گفتن دروغ هیچ فرقی نمی کند چون دروغ ، دروغ است . 


احساس و ضد احساس 


تا به حال دقت کردید چرا افرادی که با یک شخص در ارتباط هستند یا زن و یا شوهر دارند باز روی به سوی دوستی ها دیگر می آورند. آیا بین آنها هیچ احساس دوست داشتنی وجود نداشته است ؟ جواب منفی است. اگر احساسی بین افراد وجود نداشت بسیار کم پیش آمد که رابطه ای شکل بگیرد .البته از رابطه های سطحی نیز  بگذریم که در یک ساعت شکل می گیرد و در دو ساعت از بین می رود. رابطه های عمیق عاطفی معمولا بین جنس مذکر و مونث وجود دارد . این رابطه شاید تا اندازه زیادی عمیق باشد که طرفین بسیار یکدیگر را دوست بدارند و شاید از برای از دست رفتن یکدیگر حساس شوند. این حساس بودن باعث کنترلی شدن زندگی یا رابطه می شود . طبعا بعضی از ایراد هایی که به یکدیگر می گیرند بی مورد هست و البته بسیاری نیز حقیقی است. ولی این دوست داشتن زیاد که حساس بودن را به دنبال می آورد باعث می شود فضای کنترلی بر یک رابطه ساکن شود.


فضای کنترلی نیز باعث می شود از کوچکترین مسائل ایراد گرفته شود از یک صحبت کوتاه با یک جنس مخالف تا حتی دیر آمدن به خانه یا مسائل این چنین. این موضوع باعث این میشود که فرد مورد رابطه در فکر پدیده ای دیگر بیافتد به اسم انتقام . 


انتقام به یک عمل تلافی جویانه اطلاق می شود که فردی که دل  آزرده است را ترمیم کند و حالت عادی را به او باز گرداند. البته اولین گام انتقام جویی ها مساوی است با تمام شدن یک رابطه. انتقام صرفا نمی تواند رابطه برقرار کردن با جنس مخالف باشد می تواند عملی باشد با یک پیام سیاسی که بله اگر تو توانسته ای تا این موقع شب بیرون باشی من نیز می توانم .یا اگر تو توانسته ای با دوستانت بیرون بروی من نیز می روم. این فضای انتقام جویی تا اندازه ادامه خواهد یافت که کار به جاهای باریک تر کشیده خواهد شد. از دعواها  تا داشتن روابط موازی جنسی با چندین نفر و در پایان اتمام یک رابطه .


شکست خوردگان روابط عاطفی  و کنترل کردن امور رابطه


شکست خوردگان روابط عاطفی که به هر دلیلی از جمله اجبار به ازدواج اجباری ، دیدن خیانت و شکسته شدن قلبشان ، از بین رفتن اعتمادشان یا حس انتقام جوییشان  یا صرفا از روی قرضیه جنسی اشان وارد فضای جامعه می شوند کنترل یک زنجیر را به دست خود بگیرند. آنها می توانند موارد بسیاری را جایگزین و فرهنگ سازی کنند. 


در ایران کنونی می بینیم که پدیده ای که رایج است نه تنها سکس قبل از ازدواج بلکه داشتن روابط موازی بعد از ازدواج است. این روابط موازی بین زنها و شوهرها به وفور دیده می شود. خانمی که ازدواج کرده و چندین دوست پسر دارد و مردی که زن گرفته و در بین زنان خیابانی بدنبال گمشده خود می گردد تا با او شب خود را سپری کند . 


حتی این موضوع اینقدر عام شده است که جوکهای بسیار در این مورد نیز ساخته می شود . به عنوان مثال :  "زمان شاه مرد 17 سال میرفت زندان ، زنش منتظرش می موند تا آزاد بشه الان جرات نمی کنیم بریم دم سوپر مارکت خونه "


همیشه جوکها یک برایند از فضای جامعه می تواند باشد. 


دل شکستگان جامعه چون دیگر چیزی برایشان مهم نیست به غیر از ارضای حس های درونی خود یا التیام حس روحی و روانی خود زنجیر سایر افراد جامعه را به دست می گیرند و آنها را با این زنجیر به دنبال خود می کشانند.  



اندیشه پسران و دختران امروز 


من خود در رده سنی قرار دارم که به خوبی محیط اطراف و پیرامون خودم را می شناسم . تمام مشکلات ، تمام خواسته ها و تمایلات و تمامی گرایش های افراد به مسائل احساسی و عاطفی . 


در اندیشه غالب  یک پسر ایرانی امروزی چه چیز می گذرد ؟ از نظر من اندیشه ای که به فضای یک پسر ایرانی غالب شده است سکس بیشتر و بیشتر است. گویا ژنتیک گوریل که از زمان دوران تکامل در انسان به جا مانده در پسرهای ایرانی زنده شده است. وقتی در کنار بسیاری از پسرهای ایرانی بنشینی به گونه ای از سکس های خود و اینکه توانسته اند چه تعداد دختر را به زیر خود بکشانند تعریف می کنند که گویا عملیات بیت المقدس 5 انجام داده اند. این الگو سازی که در جامعه انجام شده است باعث می شود که هم نوعان وقتی چنین تعریف های را می شوند بخاطر اینکه از غافله عقب نمانند به سرعت آنها هم به این امر روان شوند. آنها پروژه خود را در دو بخش راضی کردن طرف مقابل به سکس یا به قول خودشان مخ زنی و بخش سکس انجام می دهند . 

حال شاید تا اینجای کار صرفا  زیاد بد نباشد ولی این رقابت برای جفت گیری تا آنجایی بالا می گرد که شاهد تجاوزات ، تعدی ها و بسیار مسائل دیگر در جامعه هستیم تا جایی که میشنویم ناظم های مدرسه به دانش آموزان پسر نیز تجاوز می کنند. این صرفا بخاطر اندیشه ای به اسم جفت گیری بیشتر یا سکس بیشتر . 

در اندیشه غالب دختر ایرانی چه میگذرد ؟ دختر ایرانی پدیده ای هست منحصر به فرد تر از پسر ایرانی ، آنها علاوه بر اینکه اغلب کارهای خود را مخفیانه انجام می دهند روشی دارند که من آن را داشتن معشوقان موازی نام نهاده ام. معمولا آنها معشوقان موازی را در آب نمک می خوابانند تا به موقع لزوم و یا بر اساس اینکه به کدام یک نیاز بیشتری دارند از آنها استفاده کنند. صرف موضوع معشوقان موازی نمی تواند داشتن رابطه عاشقانه باشد بلکه راضی نگه داشتن هر کدام از معشوقانش به هر روشی از یک لایک ساده فیس بوکی تا یک پیامک کوتاه تبریک و تسلیت می تواند دل معشوق خود را خوش نگه دارد. روش دختران ایرانی می توان روش منفعت طلبانه تری نام نهاد . چون تمام خواسته و امیال نه بر اساس قریضه و حتی احساس بلکه منفعت است که تعیین کننده نوع رابطه می باشد. 


البته این موارد نام برده شده نمونه هایی از جامعه هستند و مسلما همه به مانند هم نیستند ولی این مورد کم و بیش دیده می شود.شاید با شدت کمتر یا بیشتری. 



نقش شبکه های اجتماعی : 


شبکه های اجتماعی نقش موثر تری در دوست یابی ها دارند . این هم می تواند بسیار مفید باشد یا اینکه می تواند بر ضد خود عمل کرده و مضر باشد. در کل شبکه های اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی هم ارتباطات و هم جدایی ها را آسان تر کرده است. 


در همین شبکه های اجتماعی نسل جدید ظهور کرده اند به اسم مخ زنان فیس بوکی  که در هر دو مورد پسر و دختر صحت دارد. من به عنوان یک وبلاگ نویس که فیس بوک پر مخاطبی نیز دارم روازنه یا هر چند روز یکبار شاهد این افراد هستم. این افراد اگر دختر باشند تنها منفعت خود و اگر پسر باشند جفت گیری بیشتر خود را در نظر دارند. 


البته در این میان انسان هایی صادق و وفاداری هم یافت می شوند ولی نسبت جمعیت آنها به کل بسیار اندک است. 

اما چه باید کرد ؟ به باور من تا زمانی که حق انتخاب آزادانه از ملت ما گرفته شود و چه خانواده و چه حکومت و چه معضلات اجتماعی و اقتصادی بر زندگی ایرانیان سایه بیافکند امکان رفتن به سمت یک جامعه درست انسانی ، بدور از خیانت و تجاوز و حتی زندگی آزاد شرافتمندانه بسیار کاری است سخت . ولی تنها پیشنهادی که میتوانم بدهم این هست که دروغ نگوییم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پدر، می دانم که به کجا رفته ای/نادر ایرانی

  نوشته ای از نادر ایرانی برای درگذشت پدر جناب مهدی میرقادری  پدر ! می دانم به کجا رفته ای .. می دانم چه کسی تو را با خود برده است .. اما چه...