۱۳۹۴/۰۸/۰۲

شک به کلیت ماهیت ماجرای کربلا و جنگ حسین و یزید

دیروز (روز دهم محرم ) وقتی به خیابان های ترکیه می رفتید مشاهده می کردید که آش نذری به راه است و دارند به مردم در پارکها توسط شهرداری آش نذری می دهند. حتی اگر در خانه می ماندید به احتمال زیاد توسط همسایه ها برای شما این آش نذری آورده می شد . در ابتدا برای یک مخاطب آمده از کشور شیعه زده مثل من این اشتباه پیش می آمد که اینها برای حسین بن علی این نذری را می دهند و مانند ایران این رفتار رو می کنند ولی چیزی که مشاهده می شد شادی ای بود که همراه دادن این نذری بود . کمی که پرسش و جو و دقیق می شدید می فهمیدید که در واقع این موضوع یک جشن هست به اسم جشن عاشورا.

حالا برویم سر بررسی این جشن و فلسفه اش
آش عاشوره
عده ای از اهالی ترکیه معتقدند که کشتی نوح پیامبر در روز 10 محرم  به خشکی رسید و نوح پیامبر با باقی مانده مواد در کشتی اش آشی پخت و اسم آن را آش عاشوره گذاشت . موادی که در این آش هست شامل 12 ماده غذایی از قبیل بلغور گندم، نخود، عدس، لوبیا، کشمش، قیسی، بادام، فندق و انواع ادویه تشکیل شود.

حالا ریشه این داستان نوح را هم می گیرید با زهم به مانند همه سر رشته های اسلام به دین یهود می رسید که این داستان نیز از آنجا بیرون آمده است . از طرفی دیگر در منابع دیگر می توانید بخوانید که تمام اتفاقات مهم برای پیامبران در روز دهم ماه محرم رخ داده است . باید برای دانستن بیشتر یوم کیپور را مطالعه کنید ،

از ویکی پدیا :  یوم‌کیپور (به عبری: יוֹם כִּפּוּר) که معنی واژه به واژه آن روز بخشایش گناهان است و به نام روز آمرزش نیز شناخته می‌شود؛ مهم‌ترین جشن مذهبی یهودیان و مقدس‌ترین روز در گاه‌شماری عبری است.

در دهمین روز پس از روش هاشانا که دهمین روز ماه تیشری در گاهشماری عبری است، یوم‌کیپور دانسته می‌شود.[۲] در روز یوم‌کیپور، موسی ازکوه سینا بازگشت.

همچنین زمان بسیاری وقایع سرنوشت ساز برای پیامبران پیشین به این روز منتسب شده‌است. پذیرش توبه آدم، پایان طوفان نوح، گذشتن ابراهیم از میان آتش، بینا شدن یعقوب، بهبود بیماری ایوب و انتقال عیسی به بهشت پس از تلاش ناموفق یهودیان برای مصلوب کردن او، همگی مطابق برخی روایات در این روز اتفاق افتاده‌اند.

با توجه به جعل سازی بسیاری از داستان ها در دین شیعه می توان به این مهم پی برد که بازهم و احتمالا ما با یک داستان جعل شده  دیگر در  زمان صفوی رو به رو هستیم  که در آن مقطع برای منافع صفوی ساخته شده است و تا امروز نیز باقی مانده است و احتمالا به طور کلی این ماجرای نبرد حسین بن علی و یزید بن معاویه هیچ صحت تاریخی هم نداشته است و سالها با این داستان دراماتیک تراژادیک برای ملت ایران سرگرمی ایجاد کردند. 

امیدوارم با اشتراک این مطلب چراغ دیگری را در ذهن جستجو گر ملت روشن کنید

فیلم پخش آش عاشوره در شهر کایسری ترکیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پدر، می دانم که به کجا رفته ای/نادر ایرانی

  نوشته ای از نادر ایرانی برای درگذشت پدر جناب مهدی میرقادری  پدر ! می دانم به کجا رفته ای .. می دانم چه کسی تو را با خود برده است .. اما چه...